• nellihaapakoski

Onko dieeteistä apua painonpudotukseen?




Aina syöminen tai elämäntavat eivät vastaa omia toiveita, ja voi tulla tarve miettiä elämäntapojen muutosta. Monet tarttuvat elämäntaparemonttia tavoitellessaan painonpudotukseen ja erilaisisiin dieetteihin. Yleensä syynä on koettu liikapaino.

Laihdutusta vai laihtumista?

Laihduttaminen ja laihtuminen ovat asioita, jotka on hyvä erottaa toisistaan. Laihduttamista helposti ajatellaan lyhytaikaisena ohimenevänä kuurina, jonka jälkeen ajatus ja käyttäytyminen palaavat entiselleen. Painon alentamista yritetään liian nopeasti ja sellaisilla keinoilla, joita ei pystytä jatkamaan pitempiaikaisesti.

Tottakai, jos nauttii energiaa vähemmän kuin kuluttaa, paino normaalisti laskee. Siksi laihduttaminen on teoriatasolla helppoa. Sillä on kuitenkin enemmän merkitystä, mitä kuurin jälkeen tapahtuu. Mikäli ravintotottumuksia ei ole pystytty muuttamaan pysyvästi, eikä liikuntaan ole kiinnitetty riittävää huomiota, samaan elämäntapaan palaaminen todennäköisesti nostaa pudotetun painon takaisin.

Keholle on haitallisempaa saada liian vähän energiaa kuin liikaa. Laihdutus voi saada kehossa aikaan ikään kuin hätätilan alhaisemman energiansaannin vuoksi ja alkaa varastoida energiaa. Näin se pyrkii vaikeuttamaan uuden energiatasapainon saavuttamista ja painon alhaalla pysymistä vähentämällä energiankulutusta. Painon lasku pysähtyy, ellei kyetä jatkuvasti sopeuttamaan energian saantia vähenevään kulutukseen. Fyysinen aktiivisuus lisää energiankulutusta, joten fyysisellä aktiivisuudella voidaan vähentää energiankulutuksen laskua. Painon pudottua voi mennä pitkäänkin, ennen kuin keho tottuu uuteen painoon.

Laihduttamisen ja painokeskeisyyden sijaan tulisi keskittyä terveellisten elämäntapojen lisäämiseen. Kun syö terveellisesti ja liikkuu säännöllisesti, painokin yleensä asettuu tasapainotilaan. Pysyvät muutokset eivät tapahdu kuitenkaan hetkessä. Painoon vaikuttavat myös monet muutkin asiat, kuten esimerkiksi stressi, uni, sairaudet, sosiaalinen ympäristö, tunteet ja elämäntilanne.

Painotietoisuus ja jatkuva laihdutuskierre


Automaattisesti painotietoisuuden lisääminen ei johda painonhallintakäyttäytymiseen. Ylipainon tiedostaminen on yhdistetty lisääntyneisiin painonpudotusyrityksiin ja ajan myötä painon nousemiseen.

Erilaisilla pikadieeteillä on tarkoitus saada painoa nopeasti putoamaan. Kehon reaktioiden vuoksi painon lasku voi kuitenkin hidastua tai pysähtyä, ja laskenut paino tulee dieetin jälkeen helposti takaisin. Takaisin tullut paino halutaan taas pois. Syntyy loputon kierre.

Alhaisempaa painoa ei tulisi lähteä tavoittelemaan epäedullisilla laihdutusyrityksillä, vaan ennemmin terveyttä edistävien elämäntapojen lisäämisenä, kuten terveellisten ruokavalintojen sekä fyysisen aktiivisuuden lisäämisellä.






Uusia, hyviä rutiineja


Syöminen on iso osa ihmisen elämää, lisäksi siihen liittyy paljon rutiineja ja tapoja. Vanhoja tottumuksia voi olla hankala lähteä äkkiseltään muuttamaan – eikä niin tarvitsekaan. Ei ole mielekästä vetää mattoa jalkojen alta, jotta voisi elää terveellisemmin. Ruokavalintojen, niin kuin minkään muunkaan elämäntavan, ei tarvitse muuttua radikaalisti tuosta noin vaan. Muutosta voi lähteä tekemään totutellen pienistä muutoksista aloittaen ja kuulostellen, mikä itselle sopii parhaiten. Fyysisen aktiivisuuden ei tarvitse olla heti hikinen juoksulenkki, salitreeni tai kotijumppa. Se voi olla myös ihan vain arkisten askareiden yhteydessä tapahtuvaa, kuten portaiden meno hissin sijaan tai vaikka imurointi. Mikäli ruokavalioon ei kuulu juurikaan terveyttä edistäviä komponentteja, voi aloittaa kokeilemalla esimerkiksi lounasravintolassa joinakin päivinä viikossa ravitsevampaa ruokavaihtoehtoa. Muutosta on parempi tarkastella uusien, hyvien lisäysten kautta, ei niinkään vanhojen tapojen poistamisena.


Kirjoittaja: Nelli Haapakoski, ravitsemustieteen opiskelija, Ravistamon harjoittelija



Lähteet:


Greenway FL. Physiological adaptations to weight loss and factors favouring weight regain. 2015. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25896063

Haynes A. Kersbergen I, Sutin A, Daly M, Robinson E. Relationship between weight status perceptions and weight loss attempts, strategies, behaviours and outcomes 2017. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/obr.12634

Johnson PH, Annesi JJ. Factors Related to Weight Gain/Loss among Emerging Adults with Obesity. 2018. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29663976

Lääkärikirja Duodecim. Laihduttaminen ja painonhallinta. 2015. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00055