Omena, päärynä, pitkula vai pötkylä?

Päivitetty: 5o touko 2019



”Oh voih, tulipas taas syötyä konvehteja. Tammikuussa kyllä skarppaan!”

”Hitsi vie, miten kiireinen kevät on ollut. Pitäis taas aloittaa kesäkiristelyt!”

”Kesälomalla lähti vähän lapasesta. Söin pari makkaraa ja terdelläkin tuli istuttua!”

”Mä en kestä tätä kaamosta. Punkku ja kaikki ah-niin-ihana hiilari kutsuu mua!”

Kuulostaa tutulta. Ympäri vuoden. Alle 20 prosenttia meistä on tyytyväisiä painoonsa. Erityisesti naiset aloittavat toisensa perään dieettimäisiä kuureja vähentääkseen vaakalukemaansa parilla kilolla. Miehet tavoittelevat suurempia lukemia - ja toisinaan myös lisäkuormaa. Oli vaa´an lukema mikä tahansa, krooninen tyytymättömyys omaan kehoon ja painoon tuntuu olevan kuin geeneihin koodattu ominaisuus.


Vai olisiko se sittenkin opittua? Siinä missä lapsuudenperheen ruokamalli siirtyy polvelta toiselle, myös se, kuinka omat vanhemmat suhtautuvat kehoonsa ja suupaloihinsa, vaikuttaa jälkikasvun kehosuhteeseen ja painotyytyväisyyteen. Myös yksittäiset huomautukset kasvukäyräsyynäyksessä tai mummolan yltäkylläisessä ruokapöydässä voivat piirtyä mieleemme ja vaikuttaa läpi iän siihen, miten kohtaamme ne luvut, jotka vaa´an näytölle välähtävät.

Mitä desimaalintarkka analyysi kiloistamme oikein kertoo? Yksi on täyttä lihasta, toisella hyllyy hyvä pylly, kolmas on romuluinen ja neljäs siro kuin keiju. Paino ja painoindeksi ei huomioi kehonkoostumusta ja sukupuolten välisiä eroja. Se myös vääristyy, jos pituutta on kertynyt keskivertoa vähemmän tai enemmän. Ravitsemusterapeuttina meitä Ravistamolaisia ei kiinnosta asiakkaan paino kuin poikkeustapauksissa. Suuret linjat ja merkittävät muutokset riittävät. Parempaa oloa lähdetään hakemaan yhdessä selkeiden rakenteellisten kokeiluiden kautta – lisätään lautaselle kasviksia, painotetaan ruokarytmissä aamua ja päivää, nukutaan enemmän jne.


Se, mitä Sinulle kuuluu, ja miten kohtaat peilikuvasi kiinnostaa paljon enemmän. Oman toiminnan, tunteiden ja motivaation tutkailu on edellytys onnistuneille muutoksille elintottumuksissa. Itsekuri ja sättimisasenne johtavat pitkässä juoksussa korkeintaan jojoiluun ja syömisenhallinnan haasteisiin. Voisitko sinäkin antaa vaa´allesi ansaitun loman ja luottaa housunvyötäisiin sekä siihen, miten hymyilevä ja freesi ilmestys peilistä katsookaan? Paino on maan vetovoiman yksikkö, ei hyvinvointimme yksioikoinen mittari.

Lauantaina 6.5. juhlistettava Kansainvälinen Älä Laihduta -päivä kannustaa lempeäpään painopuheeseen ja vaakavapaaseen.

Painorauhaa kaikille!

/Anni


#painorauha #kehonkuva