Voimaruokaa äidille


Teksti on julkaistu alun perin Savon Sanomissa 24.2. Kysy ravinnosta-palstalla

Hei! Olen kotona pienen lapsen kanssa. Laitan lapselle ruokaa monta kertaa päivässä, mutta tuntuu, että itse en ehdi syömään ja kahvikin on yleensä kylmää ennen kuin saan sen juotua. Välillä tuntuu, että voimat loppuu päivällä ja herkkuja tulee syötyä illalla, kun lapsi on nukahtanut. Olisiko sinulla antaa vinkkiä, mitä söisin päivällä? T. Kaisa 32 v.

Hei Kaisa! Kiitos kysymyksestäsi, joka kuulostaa varmasti erittäin tutulta monen pikkulasten vanhemman mielestä. Lapsen tarpeista huolehtiminen menee yleensä etusijalle ja oman hyvinvoinnin tukeminen usein unohtuu.


Pikkulapsiaika on monin tavoin kuormittavaa. Huonosti syömällä arki tuntuu entistä raskaammalta ja esimerkiksi univajetta on vaikeampaa sietää. Siispä ainakin muutamista perusperiaatteista olisi tärkeää pyrkiä pitämään kiinni. Säännöllinen ateriarytmi ja ainakin yksi lämmin, monipuolinen ateria päivässä olisi hyvä lähtökohta.

Mukavaa kuulla, että laitat ruokaa lapsellesi. Voisitko tehdä sellaisia ruokia, jotka maistuisivat teille molemmille? Jos lapsesi vasta opettelee kiinteiden ruokien syömistä, kannattaa tehdä sellaisia ruokia, joita lapsi voi syödä sormin. Sormiruokailu edistää lapsen ruokavalion monipuolisuutta. Se myös antaa sinulle itsellesi aikaa syödä samaan aikaan lapsesi kanssa, kun syöttämisestä ei tarvitse huolehtia. Helppoja sormiruokailuun sopivia reseptejä sekä lasten että aikuisten makuun löytyy esimerkiksi Minä syön itse –kirjasta ja Simppeli sormiruokakeittiö –verkkosivustolta.

Omia aterioitasi helpottamaan kannattaa hyödyntää myös valmisruokia ja puolivalmisteita. Pienen lapsen ruokien suhteen kannattaa olla tarkkana erityisesti suolan kanssa. Valmisruoissa valikoima on nykyään erittäin laaja ja terveellisiäkin vaihtoehtoja löytyy vaikka millä mitalla. Valmisruokahyllyistä ja pakastealtaista kannattaa etsiä Sydänmerkin saaneita tuotteita. Omassa pakastimessa kannattaa aina pitää ainakin pakastevihanneksia ja vaikkapa kalamurekepihvejä.

Jos lämmintä ruokaa ei kerta kaikkiaan saa syötyä, voi järkevillä välipaloilla hieman paikata tilannetta. Proteiinia saat mm. maustamattomista pähkinöistä, maitotaloustuotteista ja soijapohjaisista välipalavalmisteista. Hedelmiä sekä pikkuporkkanoita ja –tomaatteja on helppo napostella ja runsaskuituisia välipalakeksejä voi syödä vaikkapa sen kylmän kahvin kaverina.


Smoothie on nopeaa syötävää ja sitä voi tehdä kerralla useammalle välipalalle. Smoothien ainekset kannattaa valita lautasmallin mukaan eli sisällyttää siihen hyvä proteiinin-, rasvan- ja hiilihydraattien lähde sekä ”heviä”. Raaka-aineen voi käyttää esimerkiksi marjoja, hedelmiä, avokadoa, pähkinöitä, kaurahiutaleita, maitoa, rahkaa sekä kasvipohjaisia ”maitoja”.

#aikuisenravitsemus