• Kati Laine

Herkullinen huhtikuu - Hae balanssia

Päivitetty: 5. touko 2019


Hyvässä ruokavaliossa on tilaa myös pienelle herkuttelulle. Onko kohtuudessa - muutamassa karkissa tai yksittäisessä leivonnaisessa - pysyminen kuitenkin haasteellista, vai iskeekö himo?


Usein himo yltyy sitä suuremmaksi, mitä enemmän sitä yrittää vastustaa. Ratkaisu ei ole silloin entistä ankarampi ruokavalion tiukentaminen, vaan joustavan syömisen rajoittamisen opettelu. Joustava rajoittaminen on useissa tutkimuksissa todettu parhaimmaksi keinossa onnistua myös painonhallinnassa.

Tiukka rajoittaminen perustuu kaikki tai ei mitään ajatteluun ja siinä repsahdus johtaa helposti pidempiaikaiseen hällä väliä -asenteeseen syömisessä. Tämä on tyypillistä jojo-laihduttajen parissa.


Joustava syömisen rajoittaja voi syödä kohtuullisen määrän herkkuja vaikka päivittäin. Ruokavalinnat ovat kuitenkin pääsääntöisesti terveellisiä "luonnostaan", sillä joustava rajoittaja yleensä aidosti pitää myös terveellisestä ruoasta ja hän nauttii ruoanvalmistuksesta ja hyvien makujen loihtimisesta. Hän osaa tehdä sen kuitenkin terveellisesti.

Yksi keino oppia joustavaksi syöjäksi on harjoitella tietoista syömistä. Jos herkkupussi tyhjenee huomaamattaa leffaa katsellessa tai kirjaa lukiessa, et todennäköisesti saa herkuista kovinkaan paljon iloa. Kokeile sen sijaan syödä suurinta herkkuasi ilman häiriötekijöitä, vain herkkuun keskittyen.

Esimerkkiharjoitus:

Ota eteesi levyllinen suklaata ja avaa kääreet hitaasti ja nauttien. Minkälainen tuoksu paketista tulee? Miltä suklaa näyttää, minkälaisia kuvioita siinä on? Minkä väristä suklaa on, lähes mustaa, valkeaa vai jotakin ruskean sävyä?

Murra sitten suklaasta pala. Tutkaile sitä hetki ja laita pala sitten suuhusi. Anna sen sulaa suuhun tai pureskele sitä nautiskellen. Voi miten hyvää suklaa onkaan! Anna sitten kokemukselle arvosana esimerkiksi asteikolla 1-10. Ensimmäinen pala on varmastikin 10 arvoinen. Jatka sitten samalla tavalla syömistä pala kerrallaan nautiskellen ja anna jokaiselle palalle arvosana. Kun arvosana on tippunut esimerkiksi 7 tienoille, voinet jättää loppulevyn seuraavaan päivään: tällä kertaa nautinto herkun syömisestä on saatu eikä se enää syömistä jatkamalla lisäänny.


Loppuun vielä Wapun herkkuresepti Liemessä -blogin mukaan:

CHURROT JA SUKLAAKASTIKE

20 kpl

Taikina 1 rkl sokeria 50 g suolaamatonta voita 3 dl vettä ripaus suolaa 3 dl vehnäjauhoja 3 kananmunaa

1 l rypsiöljyä paistamiseen

Lisäksi tarvitaan: pursotinpussi tähtiterällä

Sekoita kattilassa keskilämmöllä sokeri, voi, vesi ja suola. Anna kiehahtaa. Laske lämpöä matalaksi ja sekoita jauhot joukkoon. Sekoittele puolisen minuuttia niin, että taikina kuivahtaa hieman. Ota kattila pois liedeltä. Sekoita sähkövatkaimella joukkoon kananmunat yksi kerrallaan niin, että jokainen kananmuna on sekoittunut hyvin ennen seuraavan lisäämistä.

Kuumenna kattilan tai padan pohjalla vähintään 5 cm öljyä 180 asteeseen. Pidä kattilan kansi käden ulottuvilla, jos öljy tuikahtaisi tuleen.

Laita taikina tähtiterällä varustettuun pursotinpussiin ja pursota suoraan kattilaan. Leikkaa saksilla haluamastasi kohdasta churros poikki. Churrosten koko voi vaihdella oman mielen ja kattilan koon mukaan. Paista noin 2–4 minuuttia riippuen churroksen paksuudesta. Oikea aika löytyy parhaiten yhden churroksen koe-erällä.

Suklaakastike

100 g tummaa suklaata ripaus suolaa 2 dl kermaa

Paloittele suklaa pieneksi ja aseta suolan kanssa kulhoon. Kuumenna kerma kattilassa lähes kiehuvaksi ja kaada suklaan päälle. Anna asettua minuutin ja sekoita, kunnes kastike on tasaista.

Vinkki! Jos otat churrot vappupiknikille niin jätä kerma pois suklaakastikkeesta. Tällöin kuumenna suklaa vesihauteessa, jäähdytä ja kuljeta vaikka pilttipurkissa. Säilyy paremmin!

Kaneli-sokeriseos 1 dl sokeria 1 rkl kanelia

Sekoita kaneli ja sokeri. Pyörittele churrokset tuoreeltaan kaneli-sokerissa ja dippaile kuumaan suklaakastikkeeseen.

Nauti Churroja herkullisen Wappuaterian päälle tietoisesti nautiskellen, ystävien seurassa!


-Kati

#resepti #reseptivinkki #herkullinenhuhtikuu #syömisenilosta