Älä laihduta -päivä


Teksti on julkaistu Savon Sanomissa 6.5.2018

Hei! 6.5 vietetään ilmeisesti Älä laihduta –päivää. Minulla on jonkin verran ylipainoa ja terveydenhoitaja on kehottanut laihduttamaan. Miksi tuollaista päivää vietetään, eikös ylipaino kuitenkin edelleen ole terveydelle haitaksi? T. Teija


Hei Teija! Kiitos ajankohtaisesta kysymyksestäsi. Koko kulunut viikko on ollut Älä laihduta –teemaviikko ja se huipentuu sunnuntaina Älä laihduta –päivään. Päivän tarkoituksena on auttaa jokaista hyväksymään oma kehonsa ja arvostamaan sitä sellaisena kuin se on.

Kahvipöytäkeskustelut pyörivät usein laihduttamisen tai turhan syömisen sääntelyn ympärillä, vaikka ruoan pitäisi olla ilon ja nautinnon lähde. ”Onneksi olen menossa tänään jumppaan, niin voin syödä tuon kakkupalan” tai ”Kylläpä tuli viikonloppuna herkuteltua, nyt on kyllä pakko ryhdistäytyä” –tyyliset lausahdukset luovat turhaan kulttuuria ruoasta palkinnon tai rankaisun välineenä.

Terveellinen syöminen ja liikunta nähdään turhan usein vain painonhallintaan liittyvinä asioina, vaikka ne molemmat ovat myös tärkeitä itsenäisiä tekijöitä terveyden ylläpitämisessä. Ylipainoinen, mutta runsaasti liikkuva henkilö on usein terveempi kuin normaalipainoinen, huonokuntoinen henkilö. Terveellinen ruokavalio edistää myös terveyttä monin tavoin painosta riippumatta.

Älä laihduta –päivän tarkoituksena on herättää ajattelemaan suhdetta omaan kehoon ja elintapoihin. Tekeekö elämäntapavalintoja siksi, että laihtuisi vai siksi, että pysyisi terveenä? Pelkästään laihtumiseen keskittyminen aiheuttaa usein turhaa stressiä ja altistaa painon jojoilulle.


Ruokavaliossa olisi tärkeää keskittyä ennemmin siihen, mitä hyvää ja terveyttä edistävää ruokavalioon voisi lisätä kuin siihen, mitä kaikkea ei saa syödä. Kun esimerkiksi kasvisten, marjojen ja hedelmien määrä kasvaa, vähenee rasvaisten ja sokeristen tuotteiden syöminen kuin itsestään. Myös säännöllisestä ateriarytmistä huolehtiminen auttaa pitämään kokonaisuuden tasapainoisena. Perusasioiden ollessa kunnossa, voi palan kakkua nauttia, kävi jumpassa tai ei. Toisaalta kakkupalan välttäminen ei auta, jos perusasiat ovat rempallaan.

Ylipainosta on terveydelle haittaa, mutta niin on jatkuvasta laihduttamisestakin. Oman kehon arvostelu ja laihuuden ihannointi voi aiheuttaa jopa syömishäiriöön viittaavia käyttäytymistapoja. Ruokaa ei tarvitse ”ansaita” liikkumalla eikä herkkujen syömisestä kuulu seurata ”rangaistusta” kuten rääkkilenkkiä. Kun arvostaa itseään ja omaa kehoaan, sille haluaa antaa asioita, jotka tekevät hyvää. Ne voivat pidemmällä aikavälillä edistää painonhallintaakin, mutta terveyttä voi parantaa myös ilman muutoksia vaa’an lukemissa.