Suolansaantia voi vähentää pienillä valinnoilla


Hei! Lehdissä taas kohkataan suolan vaaroista. Minullakin verenpaine on ollut koholla ja lääkkeitä pitää käyttää. Vaikuttaako se suola johonkin muuhunkin kuin verenpaineeseen ja mitenkähän sen saantia helpoiten vähentäisi? T. Suolasilli

Hei Suolasilli! Kiitos ajankohtaisesta kysymyksestäsi. Tällä viikolla saimme tuoretta tietoa suomalaisten suolankäytöstä ja kyllähän siinä edelleen on roimasti varaa vähentää. Vaikka verenpaine olisi normaalikin, rasittaa liiallinen suolansaanti munuaisia sekä altistaa sydän- ja verisuonitaudeille, aiheuttaa turvotusta, pahentaa astman oireita ja lisää mm. osteoporoosin riskiä.


Suurin osa suolasta ruokavaliossamme tulee valmiista elintarvikkeista, kuten leivistä ja leivänpäällisistä, valmisruoista ja puolivalmisteista. Lisätyn suolan voisi kokonaan karsia ruokavaliostaan vain niin, että tekisi kaiken raaka-aineista lähtien itse ilman suolanlisäystä eikä kävisi koskaan ulkona syömässä. Tällaisestakin ruokavaliosta elimistö kyllä saisi tarvitsemansa määrän natriumia. Lisättyä suolaa ei tarvita elimistön toimintoihin ollenkaan, ellei menetys ole esimerkiksi voimakkaan hikoilun vuoksi poikkeuksellisen runsasta.

Kaiken ruoan tekeminen itse ei ole kovin realistista, mutta suolansaantia voi merkittävästi vähentää helpommillakin konsteilla. Ensimmäisenä kannattaa opetella syömään kaikki ruoat niin, ettei niihin syömisvaiheessa enää lisää suolaa. Esimerkiksi kananmunat maistuvat mainiosti ilman suolaakin. Ruoanvalmistuksessa mineraalisuolan (esim. Pansuola) käyttäminen vähentää natriumin määrää merkittävästi. Jos ruoanvalmistuksessa käyttää maustekastikkeita (esim. soijakastiketta) tai liemikuutioita, ei suolaa kannata lisätä erikseen ollenkaan. Tarkista myös käyttämiesi mausteseosten suolamäärä. Vähäsuolaiseen makuun oppii parissa viikossa eikä suolaa enää niin kaipaakaan.

Elintarvikkeiden valinnassa Sydänmerkki auttaa löytämään vähäsuolaisempia vaihtoehtoja. Erityisen tärkeää on kiinnittää huomiota päivittäisessä käytössä olevien tuotteiden suolamääriin. Tällaisia ovat tyypillisesti leivät ja leivänpäälliset. Valmisruokien suolamäärissä on myös suuria eroja. Suolakurkku, silli, graavikala tai suolaiset naposteltavat eivät kuulu arkikäyttöön.

Kasvisten, marjojen ja hedelmien runsas käyttäminen ”laimentaa” ruokavalion suolan kokonaismäärää. Ruoanvalmistuksessa kannattaa opetella käyttämään monipuolisesti erilaisia mausteita. Happamuus vähentää suolan tarvetta, joten esimerkiksi sitruunamehu ja viinietikka ovat hyviä apukeinoja maustamisessa. Vanhanajan yrtti lipstikka tuo suolaista makua esimerkiksi keittoihin ja liharuokiin.

Tämä teksti on alunperin julkaistu Savon Sanomissa Kysy ravinnosta -palstalla 13.1.2019.