top of page
  • linda105

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset julkaistu

"Healthy people, healthy planet" on pohjoismaisten ravitsemussuositusten (NNR 2023) iso sanoma. Vuoden 2023 suositus on laajin päivitys pohjoismaisiin suosituksiin pitkään aikaan ja ottaa entistä vahvemmin kantaa ruoan ympäristövaikutuksiin terveysnäkökulman rinnalla. Suosituksessa on huomioitu ruokavalintojen ja ravintoaineiden saannin lisäksi mm. ruokatuotanto, ruokaturva, eläinten hyvinvointi ja syömisen sosiokulttuuriset tekijät. Lue myös harjoittelijamme Roosan aikaisempi erinomainen blogikirjoitus suositusten taustasta ja päälinjauksista.


Suositukset ravintotottumuksista on jaettu terveys- ja ympäristönäkökulmiin.

Yhteenvetona suositus linjaa seuraavasti:


Suositaan kasvipainotteista ruokavaliota, joka sisältää runsaasti kasviksia, hedelmiä, marjoja, palkokasveja, lisäksi perunaa ja täysjyväviljatuotteita seuraavasti:


o Kasviksia hedelmiä ja marjoja 500-800 g päivässä

o Pähkinöitä 20-30 g päivässä

o Viljatuotteita vähintään 90 g päivässä (täysjyväviljaa). Esimerkiksi 1 viipale täysjyväleipää painaa noin 15-30 g, 1 dl pastaa noin 50-60 g.

o Kalaa (vastuullisesti tuotettua ja osa rasvaista kalaa) 300-450 g viikossa

o Palkokasvit ovat merkittävä, säännöllinen osa ruokavaliota

o Peruna mahtuu hyvin terveelliseen ruokavalioon ja on myös ympäristön kannalta hyvä valinta.


Kohtuudella vähärasvaisia maitotuotteita:

o 350-500 ml päivässä, mikä on hieman pienempi määrä kuin suomalaisissa ravitsemussuosituksissa v. 2014 (5-6 dl nestemäisiä maitotuotteita).

o 10 g juustoa vastaa 100 g (ml) maitoa

o Maitotuotteet ovat usean ravintoaineen merkittäviä lähteitä, esim. jodi ja kalsium.

o Maitotuotteiden kulutus vaikuttaa merkittävästi ympäristöön, joten ympäristön näkökulmasta määrä voi olla suositusta pienempi, kun huomioi ravintoaineiden riittävän saannin muista lähteistä.


Huomio seuraaviin:

Terveyden ja ympäristön näkökulmasta:

o Makeisia rajoitetusti

o Rajoitetusti prosessoituja ruokia, jotka sisältävät paljon rasvaa, suolaa ja sokeria

o Punaista lihaa <350 g viikossa (terveys), vieläkin vähemmän (ympäristönäkökulma). Pari punaista liha-ateriaa viikossa on siis aivan jees. Suositusta on pienennetty maailman syöpäjärjestön mukaisesti (edellinen suositus max. 500 g viikossa punaista lihaa).

o Prosessoitu liha: niin vähän kuin mahdollista

o Alkoholille ei ole määritetty turvallisen käytön alarajaa, joten raportin suositus on välttää alkoholin käyttöä. Mahdollisen käytön on suositeltavaa olla hyvin vähäistä.


Ympäristönäkökulmasta:

o Vaalea liha (siipikarja): suositellaan vähennettävän (ympäristösyistä)


Suosituksessa on laskettu saantisuositukset 36 eri ravintoaineelle. Kaikille ravintoaineille on laskettu saantisuositukset uudelleen ja osalle rajat on määritetty ensimmäistä kertaa NNR-suosituksen päivityksen aikana.


Seuraaville ravintoaineille on määritetty ensimmäistä kertaa suositus:

  • K-vitamiini

  • Biotiini

  • Pantoteenihappo (B5-vitamiini)

  • Koliini

  • Magnesium

  • Mangaani

  • Molybdeeni

  • Fluori

E-vitamiinin, B6-vitamiinin, folaatin, B12-vitamiinin, C-vitamiinin, tiamiinin, kalsiumin, sinkin ja seleenin saantisuositus tai viitearvo on muuttunut merkittävästi aiempaan verrattuna.


Suosituksessa puhutaan ruokavalinnoista eikä niinkään painoteta ravintoaineita. Suosituksen julkistamistilaisuudessa (20.6.23) kysyttiin osuvasti, että kuinka todennäköistä on, että ihmiset seuraavat suosituksia tai tekevät muutoksia ruokavalioonsa suosituksen pohjalta. Raportissa tai kommenteissa ei tähän otettu kantaa - se on kansallisen tason (Pohjoismaat, Baltian maat) vastuulla päättää kuinka suosituksia viedään väestötasolla eteenpäin ja miten ne näkyvät esimerkiksi ruokapolitiikassa tai ruokapalveluiden suunnittelussa.


Suositusten julkistamistilaisuus oli Islannissa, ja Islannin pääministeri Katrin Jakobsdottir otti puheenvuorossaan esille syömisen monia aspekteja. Syömisen ilo myös mainittu, torille! ”Food is a source of joy!” Ruoka on paljon muutakin kuin energiaa, kaloreita, ravintoaineita. Kukapa meistä haluaisikaan syödä vaikkapa tyydyttyneitä rasvoja tai hiilihydraatteja? Ruoasta nauttiminen on tärkeää, ja tietoinen valintojen tekeminen kulkee sen kanssa hyvin käsi kädessä. Terveellinen ruokavalio on myös vastuullinen ruokavalio - ja on myös terveellistä olla syyllistymättä liikaa ruokavalinnoista ja muistaa ilon aspekti.


Aiotko ottaa pohjoismaisten ravitsemussuositusten innoittamana jonkun tavoitteen omaan arkeen ja ruokailutottumuksiisi?

Comments


bottom of page